Baltasar Alagarda (Balta)

Nom (o pseudònim): Baltasar Alagarda (Balta).

baltasar.alagarda@gmail.com

Títol i autor del llibre: Tombatossals, contalles de la terra, de Josep Pascual Tirado.

Fragment il·lustrat:

Tombatossals i la seua colla han agarrat tots els pins del senyoriu de Garxolí del Senillar per crear un espai, al pinar del grau, on el gegant puga vores amb la seua enamorada, la Serena de la mar. Garxolí, amb altres senyors de la contrada declara la guerra al Rei Barbut. En la imatge es pot vore l’inici de la batalla definitiva pel regne.

L’ENTREVISTA:

Per què vas escollir este llibre per a la teua il·lustració i este passatge en particular?

La idea de l’laboració d’un conte sobre Tombatossals de Josep Pascual Tirado naix en el convenciment de que és possible adaptar els clàssics valencians de principis de segle a formats que fins ara pareixen reservats als clàssics foranis. La riquesa de la tradició oral i de conta-contes de les nostres terres té una qualitat comparable al de altres tradicions literàries, tot i ser una gran desconeguda pel gran públic. Tombatossals,…  va ser escrit a l’any 1930 i entronca en la tradició europea de recollir la tradició oral de contes i històries, en la línia de Perrault o els germans Grimm. He escollit aquesta obra per què va ser escrita a Castelló, d’on sóc i forma part de la forma de ser i de viure de la ciutat.

Quan vas llegir el llibre? Quina sensació guardes d’aquella primera lectura?

Ja fa molts anys. La sensació va ser molt agradable, ja que s’obri un món medieval de fantasia i lluites.

Has tinguda clara la imatge des d’un principi o ha segut un procés de definició, de concreció, de la imatge final?

Sí, vaig vore una gran batalla. Tot i que la imatge en sí és molt descriptiva, crec que recull la que jo m’havia format al llegir el llibre. La imatge forma part d’una sèrie més ampla, ja que es tracta de l’adaptació de tota l’obra que estic elaborant en format conte infantil, en un conjunt d’unes vint imatges, per a donar a conèixer l’obra entre el públic infantil.

De quins elements essencials has partit, què és el que tenies clar que havia d’aparèixer, quin és el centre de la il·lustració, en definitiva?

Els elements essencials són la descripció dels dos bàndols en conflicte, d’una part un exèrcit tradicional, representat pels senyors feudals i els seus soldats; d’altra Tombatossals i la seua colla, una espècie de lliga de la justícia medieval, composta per sers què tenen tots ells poders especials, una espècie de super-herois del la edat mitjana, descrits a principis del S.XX.

Explica’ns com has anat elaborant la il·lustració. Has fet un o diversos esbossos?

He fet alguns esborranys fins arribar al resultat definitiu.

Has afegit o eliminant elements a mesura que anaves definint la composició? Creus que ha estat un encert? Per què?

Tenia una certa reserva, de que, al tractar-se d’una escena descriptiva amb tants personatges els arbres no deixaren vore el bosc. Però al remat, he deixat un espai entre els dos fronts en forma de triangle invertit, intentant introduir la atmosfera de la tensió prèvia a la batalla com a personatge

Has arribat en algun moment a canviar radicalment el plantejament, has arribat fins i tot a rebutjar tot lo fet i partir de zero amb un altre dibuix? Per què?

No, he desenvolupat la idea inicial fins aconseguir un resultat que m’agradara.

Com definiries el teu dibuix en relació al relat que has il·lustrat?

El llibre respon a una mentalitat de principis de segle, que no està escrit específicament per a un públic infantil. El treball respon a una adaptació per a aquest públic per a fomentar el coneixement de l’obra. Com que no es vol tancar ahí, sinó adreçar-se també als pares el llenguatge gràfic utilitzat devé molt “clàssic”. Ja m’enteneu, personatges redonets, colors plans i lectura gràfica fàcil.

Quina tècnica has utilitzat? És la que fas servir habitualment? Utilitzes d’altres?

En aquesta ocasió he optat per línia en retolador de tinta i colors plans en ordinador. Utilitze altres tècniques, normalment, m’agrada més el treball en textures i color amb tècniques més tradicionals.

Per què has utilitzat precisament aquests materials i aquesta tècnica per a la il·lustració?

Al ser una composició amb molta gent, volia que es vera clarament l’escena.

L’edició original del relat que has triat, té dibuixos? (làmines, gravats, etc.). T’has inspirat en ells?

L’edició original del llibre, de 1930, editat a Castelló per la Societat Castelloneca de Cultura, és una obra d’art quant a la gràfica. Coberta, lletres inicials, il·lustracions i vinyetes d’artistes castellonencs, com Bernat Artola,  Francesc Pérez i Lluïs Sales. Tant és així que eixe mateix any, la Cámara Oficial del Libro de Madrid li va atorgar el premi al millor llibre imprès. Puc haver-me inspirat amb ells, però no competir, ja que no es tracta del mateix tipus de treball.

En qualsevol cas, creus que el lector veuria el relat d’una altra manera amb les teues il·lustracions? En quin sentit?

No ho sé, però eixa és l’aspiració, el que el públic puga llegir el llibre d’una altra manera, més actual.

Hi ha alguna cosa que vullgues afegir?

Sí, adéu. Sigueu feliços.

Esbossos:

Anuncios

Acerca de aventuradepapel

APIV - Associació Professional d'Il·lustradors de València
Esta entrada fue publicada en APIV, il·lustració, ilustración y etiquetada , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s